Khamis, 6 Mei 2010

MUTIARA HIKMAH











5 ulasan:

  1. MUTIARA HIKMAH

    Kata2 Luqmanul HAkim:
    "Sesungguhnya emas dicuba dengan api dan hamba yang soleh dicuba dengan bala,maka apabila Allah mengasihi sesuatu kaum,pasti mereka akan diuji.Jadilah insanterbaik di sisiNya dan di isi manusia".

    Sebelum atamu terlelap dari kesibukan dunia..Ingatlah Tuhanmu,yang menjadikan siangmu diwarnai dengan cabaran sebagai tarbiyah daripadaNya,yang menjadikan malammu indah dengan cinta,kasih dan sayang daripadanya..Apa yang didamba selain cinta seorang hamba buat Sang pencipta.. alunkan alunan zikrullah,basahkan lisahmu dengan rentak kalamullah.. moga kita menjadi pengemis cinta Ilahi,perindu syahid sejati.. InsyaAllah..

    BalasPadam
  2. YA ALLAH,sekiranya kegagalanku membawa fitnah kepada Islam dan perjuangan,maka kau cemerlangkanlah aku dalam setiap perkara.Dan sekiranya kejayaanku membuat aku jauh daripada islam dan perjuangan, maka Kau lebih berhak menentukan yang selayaknya untukku.Kerana aku mengimani,tidak ada sesuatu yang Kau takdirkan sia-sia, melainkan ada hikmah yang belum tersingkap nilainya..

    Alihkan mataku ke laut.. airnya cantik membiru,penuh dengan ketenangan tetapi hanya Allah sahaja yang tahu rahsia di dalamnya, begitulah dengan kehidupan manusia,riang ketawa tetapi hanya Allah yang tahu rahsia kehidupannya,jika rasa kecewa,pandanglah ke sungai,airnya tetap mengalir biarpun berjuta batu menghilang..Jika rasa sedih,pandanglah ke langit,akan sedar bahawa Allah sentiasa bersamamu..(^_^)

    Masinnya air laut tidak mampu menyerap ke dalam isi ikan,tetapi apabila ikan itu mati,secubit garam pun sudah cukup untuk memasinkannya..Begitulah hati..Hati yang hidup sangat sukar dinodai,tetapi apabila hati telah mati,mudahnya dipengaruhi..Moga Allah sentiasa pelihara hati kita..Hati yang terpilih Allah untuk mendapat hidayahnya sudah tentu hati yang menyesali akan dosa-dosanya..

    BalasPadam
  3. Maka beruntunglah orang yang setiap degupan jantungnya adalah untuk khaliqnya,kerana dia telah benar-benar amanah dengan secebis nikmat yang diberi pinjam..

    Orang yang jiwanya bersih dengan takwa,fikirannya jernih dengan iman,akhlaknya biasa dengan kebaikan,nescaya dia akan mendapat CINTA ALLAH dan cinta manusia yang hatinya mencintai ALLAH

    Maha Besar Ya Allah.. Walau di mana kita berada,Allah sedia di mana-mana..Allah sedia mendengar luahan hati kita,malah Allah amat rindukan suara hambaNya.. Jika dulu,sekarang dan selamanya kita menyintaiNya.. Dia juga pasti! Tidak akan pernah melupakan kita saat kita amat memerlukan belas kasihan dan pertolonganNya..
    Kerana Allah itu Maha Adil..bersabarlah sahabatku kerana Allah bersama-sama dengan orang yang bersabar..Insya Allah..(^_^)

    BalasPadam
  4. Aku minta kepada Allah setangkai bunga segar, Dia beri aku kaktus yang berduri,Aku minta kupu-kupu diberinya ulat..Aku kecewa dan sedih,tetapi tetap bersabar..Namun,tidak lama kemudian,kaktus itu berbunga indh sekali,dan ulat itu menjadi kupu-kupu yang cantik..Begitulah Allah mengasihi kita selalu..

    Tiadalah berdegup jantung ini,melainkan dengan izinNya,dan tiadalah berhenti melainkan dikehendakiNya..Maka beruntunglah orang yang setiap degupan jantungnya adalah untuk Khaliqnya,kerana dia telah benar-benar amanah dengan secebis nikmat yang diberi pinjam..

    Sebelum tidur,tebakanlah kebajikan ke lingkungan sekelilingmu..Cucilah hatimu tujuh kali bilasan dengan sikap pemaaf,lalu putihkanlah pada bilasan kelapan dengan taubat..Jika sudah begitu,maka engkau akan dapat merasakan manisnya iman..

    BalasPadam
  5. Dalam hidup, ada masa kita merasa begitu bahagia..Ada ketikanya pula derita datang menyapa..Begitulah hidup..Dan sebagai hambaNya,terimalah segala yang datang dengan rasa kesyukuran dan redha..kerana kebahagiaan itu ada,cuma belum tiba lagi..Bukan Allah tidak tahu deritanya hidupmu,retaknya hatimu,tetapi,mungkin itulah yang Dia tahu hati yang sebeginilah yang selalunya lebih baik dan akrab denganNya..

    ilmu itu umpama ladang,maka berbanggalah kamu dengan ilmu,dan jangan sampai kamu kehilangan ladang kebahagiaan itu..Ketahuilah,Ilmu tidak akan datang diperoleh oleh orang-orang yang hanya mementingkan makanan dan pakaian..Ilmu akan datang kepada orang yang hidupnya sederhana..Tuntutlah ilmu sebanyak-banyaknya,walaupun terpaksa berkorban dan menderita! ~kata2 Iman syafie~

    BalasPadam